tisdag 4 maj 2010

Nej JK, religiös propaganda är inte hets mot folkgrupp

Det är moraliskt förkastligt att hetsa mot folkgrupper. Jag tycker dock inte att det ska vara förbjudet.

Men om det nu ska vara förbjudet, då måste man vara väldigt tydlig med vad som innefattas.

Det måste vara tillåtet att både förkunna islam, och förkunna emot. Grunden i ett fritt samhälle är att olika ideer får lov att brytas mot varandra. Man måste helt enkelt få lov att säga att islam är skit, på en massa olika sätt.

Skälet till att det blir svävande ligger i hetslagstiftningens ord om "missaktning". Det kan vara hets bara man uttrycker missaktning. Och med "folkgrupp" kan man mena religiös grupp. Och eftersom den språkliga gränsen mellan missaktning med avseende på religionsutövare och kritik med avseende på en religions tankeinnehåll inte är speciellt skarp, så kan det bli så att viktig religionskritik stoppas.

Och jag kan inte förstå varför det skulle vara förbjudet att uttrycka missaktning. Säger jag att jag tycker att någon eller några är dumma, så har jag ju inte skadat dem. Jag har bara berättat vad jag själv tycker. Det är inte skadligt, och kränker ingen människas friheter.

Ett sådant här fall skulle JK bara slänga i papperskorgen direkt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar