tisdag 22 september 2009

The Oslo Diaries

I fem bloggposter jobbar "Kameleonten" åt ett bemanningsföretag i Oslo, på tre uppdrag. Temat är ungefär: "Det är väldigt orättvist att man måste arbeta för att försörja sig". "På alla arbetsplatser är det ett gott gäng med arbetare som gör sitt bästa för att maska och dölja fel". "Vi tar det ganska lungt". "Chefer är hemska som vill att man gör ett bra jobb". "Fan också, nu blev jag av med uppdraget igen! Jag som verkligen behöver pengarna!"

Och djupa insikter:


Jag fick i alla fall några saker riktigt klara. Nämligen att nästan alla chefer är svin och att det finns ingen jävla rätt i arbetslivet annat än den vi tar oss själva. Det är vi emot dom.



Ligger man inte på och är flexibel på deras villkor kan man bli bestraffad genom att man inte får jobb, blir tilldelad dåliga uppdrag, eller att man får gå ner i lön. Speciellt när man är ny som jag och inte har något större förtroende, eller inte är ”behövd” på ett uppdrag, sitter man löst.


Jahapp. När man säljer sin arbetskraft måste man alltså arbeta på arbetsköparens villkor. Oj, vad dramatiskt och orättvist!

1 kommentar:

  1. "Och när jag ska köpa en vara i en affär så förväntar jag mig att det jag vill ha ska finnas, till ett rimligt pris. Oj, vad dramatiskt och orättvist!"

    Livet är hårt ibland. :-)

    SvaraRadera