torsdag 17 september 2009

Bloggtips: Nordberg om KD:s bjälke i det egna ögat

Göran Hägglund har på senaste tiden gjort en fråga av att media och viktigpettrar alltför ofta blandar sig i hur vanliga människor vill leva sina liv. I sak har han rätt. Men, som Johan Nordberg påpekar, har KD en gedigen tradition på området vara-viktigpettrar-som-vill-blanda-sig-i-andras-livsföring.

För att citera min favorit Jesus:


Döm inte, så blir ni inte dömda. Ty med den dom ni dömer med, skall ni bli dömda, och med det mått ni mäter med, skall det mätas uppåt er. Varför ser du flisan i din broders öga men märker inte bjälken i ditt eget öga?

Eller hur kan du säga till din broder: Låt mig ta bort flisan ur ditt öga, du som har en bjälke i ditt eget öga? Du hycklare, ta först bort bjälken ur ditt eget öga! Då kommer du att se så klart att du kan ta ut flisan ur din broders öga.


Orden återgivna av evangelisten Matteus, kapitel 7, versarna 1 till och med 5.

Amen.

2 kommentarer:

  1. Fast nu heter han ju Norberg i efternamn :)

    //Viktigpetter-som-gärna-blandar-sig-i

    SvaraRadera
  2. Det har du extremt mycket rätt i. Jag blandar ihop Norbergare och Nordbergare hela tiden. Det blir inte enklare av att jag känner folk av bägge slagen.

    Patent och Registreringsverket borde införa en stavningsnormalisering på det namnet, så att alla dessa... dessa... varelser... förväxlingsbara element... jag blir så arg... hatar... vid vite framgent måste stava Nordberg.

    Men i övrigt får de naturligtvis leva hur de vill så länge de inte skadar andra!

    SvaraRadera