måndag 27 juli 2009

Skillnaden mellan FRA och Facebook

I DN ställer man frågan hur man kan vara emot FRA men dela med sig så mycket av sitt liv på t ex Facebook.

Vad som skiljer dem emellan kan jag tala om: det är det här lilla ordet frivillighet. På Facebook och nätet i övrigt väljer jag hur öppen jag vill vara med mig själv, utifrån mina individuella premisser. Med FRA-lagen och andra övervakningsåtgärder väljer andra åt mig hur öppen jag tvingas vara inför dem.

På samma sätt som det är skillnad mellan skatt och försäkring: försäkringen tecknar jag om jag vill och med vem jag vill, medan skatten drivs in med tvång.

På samma sätt som det är skillnad mellan en sexuell förbindelse man väljer att gå in i och en sexuell förbindelse man tvingas in i (antingen det utbyts pengar eller inte).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar