tisdag 28 juli 2009

Röd mjölk

Läs denna artikel från Borås tidning. Där framstår EU:s jordbrukspolitik i all sin vansinnighet.

Man tar dina pengar och stödköper smör som ingen vill ha.

Man beslöt att fortsätta göra så ända fram till Februari 2010. Varför?

Vill jag ha smör går jag till affären och köper det. Jag vill inte utöver det tvingas köpa smör jag inte vill äta, smör som kanske inte ens kommer andra till del, smör som kanske kommer att vräkas ut på världsmarknaden till dumpade priser som saboterar fattiga länders egen smörtillverkning.

Lantbrukarnas riksförbund LRF framstår dessutom i artikeln klart och tydligt som det lilla gnälliga särintresse det är. LRF:s ordförande Lars Göran Pettersson säger:

"Det handlar inte om för hög produktion utan för dålig efterfrågan." Jo, tjena! Om efterfrågan inte räcker för att motivera produktionen, då ÄR produktionen för hög.

Om folk inte längre vill köpa mina tjänster, då har jag fel produktionskapacitet. Då får jag omforma, tänka om och lära och göra nytt. Inte hoppas på att regeringen eller EU börjar stödköpa programmeringstjänster.

"Nu gäller det att övervintra lågkonjunkturen och finanskrisen annars riskerar vi att få betydligt färre mjölkbönder i Sverige" Riskerar? Vad är det för dåligt med att det blir färre mjölkbönder? Mäts framgång i hur många mjölkbönder som bor och verkar inom landets gränser?

Om färre mjölkbönder kan ge tillräckligt med mjölk, så är det väl bra? Det betyder att vi inte behöver lägga lika mycket resurser på mjölkproduktion, utan att människor och maskiner kan användas till sådant vi vanliga människor faktiskt vill ha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar