torsdag 4 juni 2009

Alla är välkomna

Alltså... det här är lite skumt.

Å ena sidan: bra att ha ett system där människor får lov att röra sig över gränserna. Och få en chans att skapa sig en framtid där det finns möjligheter. Men kan någon svara mig varför ett blått kort berättigar till att få komma in?

Borde det inte vara tillåtet från början att bo och arbeta var man vill, utan några blåa kort? Och ha ett rött kort istället, endast för dem som missköter sig och är kända skurkar?

Att få röra sig fritt, bo, arbeta, köpa, sälja, predika, propagera, bidra, är i mina ögon självklara mänskliga rättigheter. Jag ryser vid tanken på att det finns stater, som t ex Kuba och Nordkorea, som kräver att medborgarna ska ha ett utresetillstånd innan de får lov att resa utomlands.

"Utresetillstånd" är bland de fulaste ord jag vet. Men det är banne mig nästan lika illa att vi avkräver folk "inresetillstånd" innan de får komma in. Eller "arbetstillstånd" innan de får lov att arbeta.

Äckliga ord.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar