söndag 31 maj 2009

Skatten i slutet av regnbågen, eller inte

Jag gillar skatt. På riktigt. Jag gillar att betala in pengar som jag själv tjänat ihop, för att den som inte kan tjäna ihop lika mycket ska få tillgång till bra saker.

Jag gillar skatt så mycket att en hel del personer undrar om jag inte är nån sorts smygsosse egentligen.

Men i lördagsintervjun med Mona Sahlin står det klart att jag inte är någon slags socialdemokrat alls. Inte ens smyg- alltså.

För vad säger människan?

Borgarna i regeringen ska tydligen ha "slösat bort 80 miljarder i skattesänkningar".

Eh, va? Hur kan man slösa bort pengar som man inte har? Det låter som att först fanns där 80 miljarder av statens pengar, och sen hux flux kom dedär borgarna och TOG pengarna och gav till en massa rika människor!

Men statskassan äger inte pengarna till att börja med. Pengarna du tjänar har du faktiskt tjänat ihop själv. Sedan kan du beskattas (med lite mer än 56% om du är låginkomsttagare), men inte förrän du själv tjänat ihop pengarna.

Vad det handlar om är att du nuförtiden har börjat få behålla lite lite mer av din lön. Men på Sahlin i lördags lät det som om pengarna du tjänat ihop först och främst tillhör statskassan, och att låta dig få behålla mer av vad du själv tjänat ihop, det är att slösa.

Jo, pyttsan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar