måndag 11 maj 2009

Kära Örebroare...

Kära FRA-kritiker, ni behövs säger min partikamrat.

Till vad? Jo, det ska jag säga: till att käfta emot hans goja om att FRA inte skulle innebära massavlyssning på civila svenskar. Tekniskt är det precis vad som kommer att ske, om lagen inte rivs upp.


Varje ljud som Winston gav ifrån sig utöver den svagaste viskning togs upp, och så länge han höll sig inom det fält som metallplattan behärskade kunde han även ses.

Det var naturligtvis omöjligt att veta om man iakttogs i ett visst ögonblick. Man fick gissa sig till hur ofta och enligt vilken princip tankepolisen kopplade in varje enskild individs nät.

Det var rent av möjligt att den iakttog varenda människa hela tiden.

2 kommentarer:

  1. 1984 ligger nära i tanken, när vi FRApperas av den dumhet vissa obetänkta beslut ger oss för handen. Sociala dilemman att offra de oskyldiga på IP bålet när vårt lagliga skydd mot överhöghetens övergrepp blandas ihop av okunskap...vad mer är att säga

    SvaraRadera
  2. När jag lade handen på en dator, när jag fick mitt första ebrev, när jag knackade min första hemsida, när jag reloadade, när jag deltog i en forumdiskussion, när jag skrev in i en sökmotor

    så VISSTE jag att världen skulle förändras

    men bara inte till DET HÄR!?!?

    SvaraRadera