tisdag 7 april 2009

När det vänder...?

Jag vill verkligen inte prata mer (S)nurrigheter. Jag har inga problem med att folk har höga löner (så länge de förtjänar dem). Det är inte (S) eller facket som är mina fiender. Snarare en betongig, kvävande, näringslivsfientlig, människofientlig, kontrollerande attityd som finns i alla partier (fast lite mer i (S) på sina håll än i andra partier, det ska erkännas).

Men jag måste kommentera märkligheter när de sägs. Så här sade en högt uppsatt fackföreningsledare (ja, jag erkänner, det är WLW):


- Man måste vara tydlig i sin politik. Visa att man har ett alternativ till regeringen Reinfeldts politik i de här tiderna vi lever i nu. Att visa att man har en alternativ politik när det gäller människors trygghet, när det gäller a-kassa och socialförsäkringar, en alternativ politik när det gäller människors möjlighet till utveckling för att kunna rustas för när ekonomin vänder.


Vi tar det baklänges. NÄR det vänder. Av sig själv, menar hon, eller? Alltså, ekonomin är inte som årstiderna som kommer och går, eller vindarna. Ekonomin är vad vi gör den till. Den skapas av dig och mig, varje dag.

Då och då kör vi fast. Som nu till exempel. Då kan vi ta oss loss. Vi kan använda dåliga metoder, som Sverige under 70-talet eller USA under 30-talet, eller vi kan använda goda metoder som Sverige under 90-talet eller USA under tidigt 20-tal. Använder vi de dåliga metoderna blir vi fast i leran väldigt länge. Använder vi de bra metoderna kommer vi loss efter inte så lång tid.

Det beror först och främst hur du och jag tacklar krisen. Men vad politikerna gör eller inte gör, det spelar roll för om de hjälper till eller bara stjälper. Därför är det intressant att denna aktiva och alternativa politik WLW talar om bara handlar om trygghetssystemen, de som man ska ta till som sista utväg när inget annat hjälper. Det som innebär att vi äter av vårt ihopsamlade kapital, inte att vi skördar frukterna av vår sprudlande kreativitet.

Men allting annat dessförinnan då? Skapandet? Myllan? Kratta manegen för ett myllrande näringsliv (du och jag!!!) med låga kostnader och inget krångel, där de nya uppfinningarna och det nya utbudet kan skapas? Alltså DÄR det händer (inte nääär det eventuellt vänder)!? Var är den politiken? Kära arbetarrörelse? Ni som ska företräda oss som vill arbeta?

Den debatten måste ni ta för att ni ska bli ett trovärdigt alternativ. Det handlar inte om några bonusar hit eller ditt, eller att någon har varit för slapp på styrelsejobbet. Det handlar om kreativa lösningar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar