lördag 28 mars 2009

Jag skulle skriva om ekonomi...

Jag skulle skriva om ekonomin. Om stimulanspaket och bonusar och finanskriser och lågkonjunktur. Men hur jag än försöker skriva om pengarna, så inser jag att jag måste börja med människorna. För det är människorna som arbetar ihop värdena. Helt gratis får vi bara sol (ibland), regn (ofta, jag bor nära Göteborg), och ett och annat björnbär (under någon månad), eller kanske rådjur som råkar förirra sig till ens närområde.

Alla andra värden som vi lever av: hus och mat och mediciner och rent vatten och inte 70% barnadödlighet och Simpsons på TV måste vi arbeta ihop. Vi måste göra det smart, annars arbetar vi ihjäl oss, och på bred front och tillsammans.

Så vi behöver våra händer och vår hjärna och vårt språk och vår förmåga att visa kärlek och att samarbeta.

Historien är full av utsugning och förtryck, där frukterna av våra händer och vår hjärna och vårt språk och vår kärlek har berövats oss. I alla dessa perioder, där utsugningen varit stark, har också fattigdomen varit stor.

Så att börja skriva om ekonomi är att börja skriva om att vi själva har rätten till våra händer och vår hjärna och vårt språk och vår kärlek.

För allt vi har att leva av (hela vår ekonomi) är frukterna av allt detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar